Prof. MUDr. Jakub Otáhal, Ph.D., se věnuje epilepsii, diagnostickým metodám a personalizované medicíně. Od roku 2021 je přednostou Ústavu patologické fyziologie 2. LF.
Jaký je váš názor na skutečnost, že mnohé univerzity plošně ruší některé druhy písemných prací, aby předešly tomu, že studenti budou vydávat texty vygenerované umělou inteligenci za vlastní?
Nyní jsme slyšeli vyjádření vlády, že jsme se jako země propadli v technologické konkurenceschopnosti. Jsem přesvědčený, že zakazovat, abychom při tvorbě prací využívali nástroje AI, je cestou zpátky a rozhodně nás to v daném žebříčku výše neposune. Jestliže si vláda přeje, abychom se do patnácti let dostali na špičku technologického vývoje, tak právě AI představuje nástroje, se kterými se člověk nutně musí naučit pracovat – i když to bude trošku bolet, jako když ve filmu Postřižiny nahrazovalo koňskou sílu nákladní auto a lidé to vnímali jako velké neštěstí. Takže AI je v naší situaci velká výzva, která se ne může. ale musí používat v rámci výuky, a právě na sestavování seminárních nebo závěrečných prací se to docela pěkně ukazuje. Musí se ale změnit naše chápání těchto prací a jak k nim přistupujeme.
Jak?
Už nemůžeme zadávat práci tak jako dřív: „Napište mi sto stránek.“ To samozřejmě vede k tomu, že student svůj úkol zadá botovi, ten mu vyplivne spoustu textu a on vlastně ani neví o čem. Musíme zadávat práce, které potřebují vysokou míru kreativity a integraci dat a jejichž dílčí úseky mohou být řešeny, nebo se bude předpokládat, že budou řešeny pomocí GPT.
Znamená to, že by se měla proměnit norma toho, co se pokládá za kreativitu a co za plagiát?
Plagiát je v současnosti myslím definovaný docela jasně – já ale netvrdím, že by člověk měl generativní modely používat k tomu, aby mu napsaly pět stránek textu, které převezme, aniž si je přečte. Jde o to, že může využívat bota pro interakci – a to budeme ukazovat s doktorem Zielinou v rámci naší přednášky. Že můžu ChatGPT, abychom uvedli nejznámější model, pokládat za kolegu, se kterým si povídám a který mi, když mu poskytnu správný kontext a správné otázky, dává okamžitou zpětnou vazbu. A stejně jako mí živí kolegové, když se s nimi bavím, mi mnohdy říká i nepravdy a nepřesnosti. Jako je člověk jenom člověk, umělá inteligence je jenom umělá inteligence.
Pokud k tomu přistoupím správně, strašně mi to pomůže. Při naší práci okamžitá zpětná vazba a interakce nesmírně pomáhají. Už jen když takzvaně promptuji, musím si utřídit myšlenky a formulovat problém, abych botovi dal smysluplnou otázku, protože užitečnost jeho odpovědi je přímo úměrná její kvalitě. Pokud otázku položím dobře v dobrém kontextu, většinou dostanu správnou nebo dobrou odpověď.